Tips caudalaesie

Eet gezond

Eet gezond

Heb je behoefte aan praktische tips en adviezen van mensen die ook een caudalaesie hebben?
Zodat je niet steeds zelf het wiel hoeft uit te vinden?
Je beperkte energie kun je dan in andere dingen steken, dat is wel zo prettig.
De tips variëren van ‘Vergeet niet te leven’ tot ‘Eet gezond’, ‘Pak alle beweging die je pakken kan’
en ‘Denk in blokken van 6 tot 8 weken’.
Nieuwsgierig geworden?
Klik op de grijze balken hieronder.

Tips: goed leven met een caudalaesie

  • Denk na over: wat is goed leven met een caudalaesie voor jou en hoe geef je dat vorm?
  • Vergeet niet te leven.
  • Leef niet te voorzichtig.
  • Zoek gespecialiseerde hulp en blijf niet met vragen rondlopen.
  • Laat je begeleiden door een revalidatiearts. Deze artsen hebben een netwerk om zich heen waar je iets aan hebt.
  • Ervaringen uitwisselen met andere mensen met een caudalaesie is prettig en informatief. Schroom niet om gebruik te maken van ons caudaforum. Daar ontmoet je veel ervaringsdeskundigen en geen vraag of onderwerp is te gek!
  • Als je een auto/rijbewijs hebt: meld je via het indienen van een Eigen Verklaring bij het CBR voor een tussentijdse keuring. Daar kunnen ze beoordelen of je nog veilig aan het verkeer kunt deelnemen en ze kunnen je ook alles vertellen over mogelijke aanpassingen.
  • Bij langere autoritten: tussendoor even stoppen en wat proberen te bewegen/lopen.
  • Rijd je veel in de file, probeer dan of je je auto kunt inruilen voor een automaat.
  • Met een plastic zak op de zitting draai je beter je auto in.
  • Zoek voor vervoer naar alternatieven zoals de step of een ligfiets.
  • Een (lig)fiets met drie wielen is de eerste periode een uitstekend vervoermiddel. Je zit erg comfortabel en kunt veel aan krachtopbouw doen. Kies er wel één die in stilstand te schakelen is!

Tips: lichamelijk fit met een caudalaesie

  • Neem de trap in plaats van de lift

    Neem de trap in plaats van de lift of roltrap

    Bewegen moet! Probeer je daarbij niet af te laten schrikken door pijn; pijn is erg vervelend, maar je gaat er niet aan dood, blijven bewegen maakt je fysiek en mentaal sterker!

  • Zoek een sport die je leuk vindt.
  • Zoek een groep om mee te sporten.
  • Kies de moeilijke weg – pak alle beweging die je pakken kunt om de spierkracht van je benen op peil te brengen of te houden: neem de trap in plaats van de lift of de roltrap, stap een bushalte eerder uit en loop de rest, pak niet automatisch de auto maar ga met de fiets of lopend als dat kan.
  • Speel Wii Fit.
  • Kijk uit voor overbelasting en vergeet niet om na inspanning tijd voor ontspanning in te ruimen.
  • Eet gezond, drink veel water, zorg dat je voldoende slaap krijgt en probeer stress zoveel mogelijk te vermijden.
  • Gebruik niet té lang zware pijnstillers, overleg met je arts of je kunt proberen af te bouwen of naar lichtere pijnstillers kunt overstappen.
  • Drink cranberrysap of slik cranberrytabletten om blaasontsteking te voorkomen.
  • Doe geregeld een ‘katheter-check-up’ en zoek de katheter die bij je past.
  • Tip voor vrouwen: gebruik een beenspiegel bij het katheteriseren.
  • Pak vermoeidheid aan: pas je dagindeling aan, train je spierkracht, gebruik hulpmiddelen, vermijd overbelasting en kijk goed naar de medicijnen die je slikt want ook die kunnen bijdragen aan vermoeidheid.

Tips: mentaal fit met een caudalaesie

  • Maak een lijst....

    Maak twee lijsten….

    Neem zelf het heft in handen.

  • Vertrouw op jezelf en luister naar je eigen inzicht.
  • Je kunt meer dan je denkt.
  • Probeer open te zijn naar anderen; dat leidt tot begrip en dus ontspanning.
  • Betrek zoveel mogelijk je partner en/of familie. Je hebt ze nodig. Schroom niet om hulp te vragen. Wees open naar hen toe. Laat hen de informatie over caudalaesie op deze website lezen.
  • Geef gas als het kan, maar denk aan de handrem.
  • Heb geduld, wil niet te snel.
  • Richt je blik zoveel mogelijk op wat je nog wél kunt.
  • Maak twee lijsten: één met de 10 positieve dingen die je caudalaesie je gebracht heeft en één met de 10 dingen die je het meeste mist sinds je je caudalaesie hebt. De eerste lijst doet je beseffen dat je veel hebt om dankbaar voor te zijn. Als je het moeilijk hebt en het even niet meer ziet zitten, kun je hem nog eens doorlezen. De tweede lijst helpt je bij de verwerking van de beperkingen die je caudalaesie je heeft opgelegd. Als je deze lijst bewaart en er later nog eens naar kijkt, is de kans groot dat je op dat moment één of meer dingen van de lijst inmiddels wel kunt of hebt of dat je een manier hebt gevonden om er mee om te gaan.
  • Carpe diem – leef, vooral in het begin, bij de dag. Het idee dat er de eerste tijd nog veel kan verbeteren, motiveert om te trainen en te oefenen. Je weet pas na ongeveer 2 tot 3 jaar wat je eindsituatie zal zijn. Probeer het trainen vol te houden, onder deskundige begeleiding.
  • Zoek een liefhebberij, zoek dingen waar jij van geniet en doe die dingen – doe iets waar je ‘in kan kruipen’, waarin je jezelf heerlijk kunt verliezen; bijvoorbeeld: ga motorrijden, stort je op beeldhouwen, duik in theologie.
  • Probeer positief te blijven en neem de regie over je leven zelf weer in handen.
  • Blijf vechten, geef niet op, houd vertrouwen in je eigen lichaam.
  • Sta open voor het verleggen van grenzen.
  • Denk in blokken van 6 tot 8 weken – stel doelen in je leven maar maak ze haalbaar en klein, plan niet verder dan deze periode, dat maakt je leven hanteerbaar.
  • Een caudalaesie hebben is beroerd, maar laat het niet je leven verpesten. Blijf aan je conditie werken en zorg dat je voldoende afleiding hebt om maar niet steeds alleen maar met je beperkingen bezig te zijn.
  • Het is heel logisch dat je het af en toe niet meer ziet zitten, die gevoelens mogen er ook zijn, een caudalaesie zet je leven op zijn kop, maar … blijf er niet te lang in hangen, zoek hulp bij partner/familie/vrienden als het je niet lukt om uit het dal te klimmen.
  • Zoek professionele begeleiding bij het verwerken van je beperkingen als je er zelf of met hulp van partner, familie en/of vrienden niet uit komt.

Handige websites

Handicap

MEE: Vereniging voor ondersteuning bij leven met een beperking

De MEE’s bieden overal in het land aan alle mensen met een handicap, functiebeperking of chronische ziekte onafhankelijke, laagdrempelige ondersteuning op het gebied van wonen, werken, vrijetijdsbesteding, hulpmiddelen, zorg, revalidatie, scholing en onderwijs, wetten, regelingen en procedures.

Sociale hulp

Websites/platforms waar je terecht kunt voor sociale hulp en ondersteuning dichtbij:

Kopje Suiker

Zorg voor elkaar

WeHelpen

Buuv

De Buurtbox

Croqqer

Ons Platform