Landelijke aanpak nodig voor problemen met rolstoelen en scootmobielen

Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen om problemen met rolstoelen en scootmobielen snel op te lossen. Daarbij werken aanbieders, leveranciers, verzekeraars, gemeenten en reparateurs samen zodat rolstoelen en scootmobielen snel en zonder mitsen en maren kunnen worden gerepareerd of vervangen.

Dit is de conclusie naar aanleiding van een onderzoek onder ruim vierduizend mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel. Het onderzoek van de  Patiëntenfederatie Nederland vond plaats in overleg met Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte en patiëntenorganisaties.

Te lang wachten
Van de deelnemers geeft een op de vier aan afhankelijk te zijn van een rolstoel of scootmobiel. Deze groep is het minst tevreden. Mensen weten niet hoe lang het duurt voor hun rolstoel wordt gerepareerd als die stuk gaat. De wachttijd op reparatie kan sterk verschillen, afhankelijk van de leverancier en de soort rolstoel. Maar deelnemers geven aan dat de wachttijd meestal onacceptabel lang is. Bovendien is er veel onvrede over de kwaliteit van de reparaties. De ontevredenheid van gebruikers neemt toe als het gaat om speciale aanpassingen aan een rolstoel. Vooral over maatwerk bij elektrische rolstoelen bestaat veel onvrede.

Garandeer levering, onderhoud en reparaties
Het onderzoek toont aan dat er nog teveel mis gaat in de hulpmiddelensector. Mensen hebben recht op een bij hen passend hulpmiddel. En ze moeten erop kunnen rekenen dat een ander passend hulpmiddel beschikbaar is waanneer hun eigen middel wordt gerepareerd of tijdelijk niet leverbaar is. Tijdige levering, onderhoud en reparaties moeten altijd gegarandeerd zijn. En dan maakt het niet uit wie verantwoordelijk is voor levering en of onderhoud. Mensen gaan voor systemen; dat betekent dat in de praktijk eerst het probleem moet worden verholpen en dat pas daarna wordt gekeken wie de rekening krijgt. Een landelijk dekkend mobiliteitsnet kan daarvoor een oplossing zijn. Lees hier verder…

Bron: Iederin.nl