Voeding

Belangrijk bij ouder worden is gezond eten en op gewicht blijven. Als gevolg van ouder worden, fysieke beperking en verminderde lichamelijke activiteit treedt verlies van spiermassa op. Tevens neemt met het ouder worden onze energiebehoefte verder af. In veel gevallen leidt het gemakkelijk tot het ontwikkelen van overgewicht doordat het eetpatroon hetzelfde blijft.

Vertraagde stofwisseling

Mensen met een dwarslaesie of caudalaesie hebben minder energie (calorieën) nodig dan mensen zonder fysieke beperking. En iemand met een hoge dwarslaesie weer minder dan iemand met een lage dwarslaesie, omdat de spiermassa kleiner is.Dit heeft gevolgen voor je eetpatroon. Lees bij Dagelijks leven/Gezondheid/Fit blijven meer over dit onderwerp.

Op gewicht blijven

In het algemeen geldt dat wanneer we ouder worden onze energiebehoefte minder wordt. Bij het ouder worden zal daarom je gewicht verder toenemen. Belangrijk daarom om je eetpatroon hier op aan te passen. Meer informatie over op gewicht blijven vind je onder Dagelijks leven/Gezondheid op deze site.

Heb je last van overgewicht en wil je er wat aan doen? Kijk dan ook eens bij Dagelijks leven/Gezondheid/Maak je niet dik!, een 3-stappenplan om af te vallen. Bij het voedingscentrum vind je allerlei tips en recepten voor 50+ers die op gewicht willen blijven.

 

Veranderingen bij het ouder worden die effect kunnen hebben op het eetpatroon

  • Smaak Smaakpapillen nemen af wat leidt tot smaakverlies. De neiging is om meer zout en suiker te gaan gebruiken.
  • Nieren Bij ouderen neemt de nierfunctie af waardoor zij meer moeten drinken om afvalstoffen af te voeren. [link ]
  • Gebit Verslechtering van het gebit en toenemende moeilijkheden met slikken kan eetgedrag beïnvloeden.
  • Behendigheid Zelfstandig eten kan moeilijker worden waardoor je extra hulpmiddelen of persoonlijke hulp nodig hebt bij het eten.
  • Mobiliteit Zelf boodschappen doen en koken kan moeilijker worden doordat je mobiliteit afneemt. Je kunt gebruik gaan maken van boodschap services of kant-en-klaarmaaltijden.
  • Algemene gezondheid Je kunt chronisch moe of gedeprimeerd zijn, wat je eetbehoefte vermindert. Dit in combinatie met verminderde smaak, kan leiden tot snacken en gebruik van meer vet, suiker en zout.

 

Meer informatie

Nederlandstalig

 

Engelstalig