Sport en beweging

rolstoelsporten Bewegen is belangrijk. Zeker nu je ouder wordt. Sporten is een goede manier. Basketballen en -tennis zijn mogelijkheden in verenigingsverband. Buiten roeien kan bij roeiverenigingen aangesloten bij roeivalidatie. Hydrotherapie wordt vaak in groepjes gedaan. Handbiken is een goede dagelijkse investering. Het voordeel van handbiken is dat je dat dagelijks kan doen, voor een boodschap een fietstochtje of met een trainingsschema als sport. Zwemmen is een sport die je ook goed op latere leeftijd kan blijven doen. Alle dagelijkse functionele activiteiten die je zelf kunt doen, dragen ook bij aan het onderhouden van je spierkracht en je lichamelijke conditie.

Veiligheid en pijn tijdens het bewegen en sporten

Let op de veiligheid bij het trainen. Kijk hoe verwondingen zijn te voorkomen. Je lichaam moet nog langer mee. Oefen bijvoorbeeld niet:

  • Als je koorts hebt.
  • Wanneer je een zere keel hebt.
  • Als je je in het algemeen niet lekker voelt.
  • Als je een kater hebt.
  • Als je al 6 dagen achterelkaar getraind hebt.

Pijn is een waarschuwingssignaal van je lichaam. Pijn tijdens oefeningen kan veroorzaakt worden door een ontsteking aan een pees, spieraanhechting of weke delen rondom het gewricht. Vooral bij de schouder kan dit het geval zijn. Pijn is een waarschuwing die je serieus moet nemen. Het gaat niet weg door meer te bewegen. Neem daarom een pauze in je bewegingsprogramma of pas de oefening aan. Vraag je fysiotherapeut om advies. Doe dit ook wanneer je geen pijn voelt. Je krijgt dan ook geen signaal om te rusten. Wanneer de pijn blijft aanhouden, zoek dan contact met je revalidatiearts. Dit om te voorkomen dat het probleem groter wordt.

Let op

  • Botfracturen ten gevolge van botontkalking.
  • Drukplekken doordat je nieuwe posities uitprobeert tijdens oefeningen.
  • Lage bloeddruk door intensieve training. In het bijzonder bij een hoge dwarslaesie. Stop als je je duizelig voelt en bleek wordt om flauwvallen te voorkomen.
    1. Een zacht korset kan de bloeddruk op peil houden.
    2. Vermijd het eten van een zware maaltijd voor het trainen.
  • Oververhitting doordat je temperatuurregulatie aangedaan is. Het kan zijn dat je niet zweet waardoor je lichaam niet af kan koelen. Die kans is groter bij een hoge dwarslaesie.
    1. Zorg dat je een natte handdoek of water om te sprayen bij de hand hebt om je huid af te koelen.
    2. Draag laagjes kleding die je uit kunt trekken.

    Autonome dysregulatie (bij T6 en hoger) waarbij je bloeddruk plotseling heel snel stijgt. Stop onmiddellijk de oefeningen. Meer informatie vind je op deze pagina in de Dwarslaesiewiki onder “Veel voorkomende problemen en oplossingen.”

 

Incontinentie tijdens het bewegen en sporten

Zowel blaas- als darmincontinentie kunnen grote onzekerheid geven bij het bewegen en sporten. Onderstaande zijn tips van mannen en vrouwen die hier iets op bedacht hebben. De planning van de activiteiten is cruciaal. En neem altijd extra kleding mee voor het geval dat.

Tips darmincontinentie

  • Ontwikkel een regelmatige darmgewoonte en ga voor het sporten of bewegen naar het toilet.
  • Gebruik anale plugs die je inbrengt om lekken te voorkomen.
  • Gebruik incontinentiemateriaal, bijvoorbeeld matjes.

Tips urineverlies

  • Leeg je blaas voor het sporten en bewegen.
  • Zoek uit waar de toiletten zijn voor je aan je oefeningen begint.
  • Vermijd van te voren vochtafdrijvende dranken zoals koffie en thee.

Overweeg om incontinentiemateriaal te gebruiken. Voor vrouwen is er speciaal aangepast materiaal. Pas wel op dat je hier niet te lang in blijft zitten. Voor mannen: overweeg een urinecondoom met een opvangzak in je broekspijp.